praca zbiorowa Vademecum turysty kolarza wyd. I: Sport i Turystyka Warszawa 1975 ISBN 83-7005-035-2 Stron: 196 Format: mniejszy niż B5 (16,5 cm x 12 cm) |
Subiektywna ocena pozycji książkowej:
5 / 10
Ocena opisowa:
Pierwsze wydanie pozycji, która miała latami służyć turystom aktywnie wykorzystującym rower. Większość książeczki nie przetrwała próby czasu. Co być może zaskakujące zawiera jednak sporo użytecznych informacji technicznych, zaczynając od wymiarów ramy, a kończąc na zasadach konserwacji. Spora część książeczki jest przeznaczona na omówienie przepisów ruchu drogowego w odniesieniu do rowerzysty. Mi najbardziej spodobał się rozdział omawiający aktualną ofertę zakładów Romet. Odniosłem wrażenie, że wydanie I zawierało mniej ideologii i teorii, niż wydanie II.
Spis treści:
Wstęp
ROWER - Ryszard Mielnik
Historia roweru
Z historii kolarstwa
Typy i charakterystyka rowerów produkowanych w Polsce
Rower turystyczny
Dobór roweru
Prawidłowa pozycja na rowerze
Konserwacja
– Czyszczenie roweru
– Smarowanie mechanizmów roweru
– Konserwacja łańcucha
– Uwagi dla użytkowników rowerów z przekładniami wielobiegowymi
Naprawa uszkodzeń
– Rama
– Łożyska toczne
– Koła roweru
– Ogumienie rowerów turystycznych
– Szprychy
– Piasta tylnego koła
– Łańcuch i zębatki napędzane łańcuchem
– Hamulce
– Pedały
– Oświetlenie
– Pompka rowerowa
– Siodło
EKWIPUNEK TURYSTY-KOLARZA - Ryszard Mielnik
Ubiór i ekwipunek osobisty
Sakwy kolarskie i ich rozmieszczenie
Sprzęt biwakowy
Namiot
Materac turystyczny
Śpiwór turystyczny
Kuchenka turystyczna
NA SZLAKU - Jerzy Goszczyński
Warunki uprawiania turystyki kolarskiej w Polsce
Szosą i przełajem
"Rozkład jazdy"
Dojazd koleją
Ważniejsze zasady ruchu drogowego
Podstawowe zasady ruchu rowerów na drogach publicznych (wyciąg z Kodeksu Drogowego)
Wyprzedzanie
Skrzyżowanie
Zmiana kierunku
Zatrzymywanie i postój
Przechodzień na drodze
Znaki i sygnały
Bezpieczeństwo na szlaku
Technika jazdy
Szybkość jazdy
W górach i pod wiatr
W czasie deszczu
W nocy
Odpoczynki w czasie jazdy
Porządek jazdy
Sygnalizacja
Mapa
Orientacja w terenie
Pogoda
PRZYGOTOWANIE WYCIECZKI KOLARSKIEJ - Longin Łukawski
Dobór uczestników wyprawy
Kierownik wyprawy
Inne ważne funkcje
Sprzęt wspólnego użytku
FORMY UPRAWIANIA TURYSTYKI KOLARSKIEJ - Longin Łukawski
Spacery rowerowe
Wycieczki jednodniowe
Wycieczki półtoradniowe
Wycieczki wielodniowe
Obozy wędrowne
Kolarskie imprezy turystyczne
NOCLEGI, BIWAKOWANIE, ŻYWIENIE - Hanna Cerańska-Goszczyńska
Noclegi
Biwakowanie
– Organizacja obozowiska
– Likwidacja obozowiska
– Pobyt na biwaku
Żywienie
– Składniki pokarmowe
– Zapotrzebowanie energetyczne organizmu
– Planowanie posiłków
HIGIENA I PIERWSZA POMOC - Hanna Cerańska-Goszczyńska
Higiena osobista
Higiena jazdy na rowerze
Pierwsza pomoc
– Sztuczne oddychanie i masaż serca
– Omdlenie
– Porażenie słoneczne
– Porażenie prądem elektrycznym i piorunem
– Oparzenia
– Odmrożenia
– Stłuczenia
– Otarcia
– Rany
– Krwotoki
– Uszkodzenia kości i stawów
– Zatrucia pokarmowe
– Ciała obce
– Ukąszenia
– Ukąszenie przez żmiję
– Użądlenia przez owady
– Ratowanie tonących
– Czyrak
– Zaparcie
Apteczka turystyczna
KULTURA TURYSTYCZNA - Jerzy Małecki
Karta Turysty
Ochrona środowiska
Rośliny podlegające ochronie
Zwierzęta podlegające ochronie
Parki narodowe, rezerwaty, pomniki przyrody
Ochrona zabytków
Zabytki grupy "O" w Polsce
Zasady i kultura zwiedzania
WIADOMOŚCI OGÓLNE - Jerzy Goszczyński
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze
Struktura organizacyjna
Jak zostać członkiem PTTK
Kolarska Odznaka Turystyczna PTTK
Regulamin Kolarskiej Odznaki Turystycznej PTTK
Przodownik i instruktor turystyki kolarskiej
Organizacje turystyczne w Europie
Wyciąg z Regulaminu Międzynarodowej Odznaki Kolarskiej AIT
Informacja turystyczna
Obiekty turystyczne PTTK
Adresy zarządów okręgów PTTK
BIBLIOGRAFIA
OBJAŚNIENIA DO WYBORU ZNAKÓW DOROWYCH (ANEKS)
SCHEMATY PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU I WYBÓR ZNAKÓŁ DROGOWYCH
Przykładowy cytat:
Przebitą dętkę naprawiamy w następujący sposób: najpierw szukamy miejsca przebicia przez napompowanie dętki powietrzem. Przebicie można szybko zlokalizować przez zanurzenie opony w wodzie lub przez przystawienie do ucha i nasłuchiwanie, w którym miejscu uchodzi powietrze. Zaznaczamy uszkodzone miejsce, a następnie czyścimy czystą benzyną lub papierem ściernym. Po oczyszczeniu powierzchni dętki i łatki rozprowadzamy cienką warstwę kleju wokół miejsca uszkodzenia na dętce oraz na łatce, a następnie po wyschnięciu kleju (2 - 5 min.) nakładamy łatkę na dętkę mocno przyciskając palcami. Dobrze jest pozostawić przyklejoną do dętki łatkę pod przyciskiem przez kilkanaście minut. W handlu można nabyć gotowe łatki z klejem, wtedy przed ich przyklejeniem zdejmujemy z nich cienką przeźroczystą folię i przyklejamy na dętkę. Naprawioną dętkę posypujemy talkiem i zakładamy wraz z oponą na obręcz. Zakładanie dętki na obręcz rozpoczynać należy od włożenia wentyla w otwór obręczy. Następną czynność przy zakładaniu opony na obręcz rozpoczynamy po przeciwnej stronie wentyla, kończąc ją przy wentylu.